Észlelőrét

A Magyar Asztrofotósok Egyesületének galériája

M81-82

Nagyon sok képfeldolgozáson vagyok túl, nem egyszerű úgy megmutatni ezt a két galaxist, hogy látszódjanak a fluxusködök. Ahogy érzem még közel sem vagyok ennek a képnek a végén. A színekkel sem vagyok kibékülve még. De remélem jó úton haladok.

Nem tudom kinek, hogy van beállítva a gammája a gépen, de a képfeldolgozások során jöttem rá milyen sokat számít az árnyékos részletek megjelenítésében.

Készítette

Jámbor Tamás László

Optika

TS-Optics 200\1000 átalakított

Kamera

Canon 600D Baader szűrővel

Mechanika

SWEQ6Rpro

Helyszín

Szőlősgyörök

Dátum

2021-03-05

Expozíciós adatok

20 óra 35 perc legjobb 80%-a

Hozzászólások

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Köszi a részletes leírást ezt értettem. Azt nem tudtam, hogy a szenzor gyűjtés közben nem melegszik és azt sem, hogy minél hosszabb ideig exponál a gép, annál jobb lesz a jel\zaj arány.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

Nézd, még egyszerűbben fogalmazok. Bekapcsolod a gépet, és elkezd melegedni. Eléri az üzemi hőmérsékletet, ami egy rakás dologtól függ, és ha elkezdesz fotózni vele 1 órán keresztül és megszakítod 12 alkalommal 1-2 másodpercre, hogy kiolvass egy adag elektront, szerinted mitől lesz hidegebb a szenzor, mintha tolnád egy órán keresztül? Semmitől. Nem lesz. Nem ez a probléma. Az tény, hogy a hő hatására zajosodik a szenzor és minél hosszabban exponálsz, annál több több lesz a zaj. De nem azért fotózol, hogy darkot csinálj, hanem azért, hogy jelet gyűjts. Ha 200/800-on F4-es rendszerrel 5 perc alatt elérsz egy adott jel/zaj arányt, akkor egészen biztos hogy 200/1000-es távcsővel F5-ön nem fogsz olyan jel/zaj arányt elérni 5 perc alatt. Gondolj csak bele, hogy mit csinálsz akkor, amikor fényképezőgéppel, objektívvel fotózod az aranyhalad, de sötét van a lakásban. Hát nyitsz a blendén nem? Vagy hosszabbat exponálsz... Ez pont ugyan az. A távcsöved nyílsáviszonya fix, így kénytelen vagy hosszabbat exponálni. A zajod nőni fog, ez tény, de a jeled is, és az gyorsabban nő, tehát a jel/zaj arány javulni fog.

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Hm. Érdekes dolgokat mondasz, se megerősíteni se megcáfolni nem tudom, nem értek hozzá de megérne akkor egy ilyen jellegű próbát csinálnom. Köszönöm szépen az infókat.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

Még valami a bolygó fotózáshoz: a DSLR-ben a kiolvasás során a processzor is dolgozik, és az bizony melegszik, ha hajtod. Ott van benne a vázban, és odatolja a hőjét. Bolygó fotózás esetén ezt a notebook csinálja és az asztalt melegíti, nem a szenzort. Ebben nem vagyok biztos, csak tipp, de szerintem a DSLR-nél ez a hő jelentős.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

Ha meg 8 perces expókat csináltál volna, azok pont ilyen melegek lettek volna. Viszont amikor nem darkot csinálsz, hanem lightot, akkor közben jeled is van, ami elnyomja a zajt és nyilván, minél hosszabb az expó, annál több a jel is. A hátteret meg ki kell exponálni, kellően sötét égen F5 5 perces iso800 nyersekkel nem fogod kiexponálni a hátteret. Muszáj hosszabbat exponálni, vagy váltani egy hűtött kamerára.

Matyi, a zajosodás függ az expó hosszától, de a melegedés nem. Mégpedig azért nem, mert ha 5 percet exponálsz, töredék másodperc alatt kiolvasod a képet, aztán indítod is a következő 5 percest, az pont ugyan olyan hosszú expóidő, mint ha 10 percig kiolvasás nélkül exponálnál. Épp az van, hogy a kiolvasás ideje alatt kellene szignifikánsan visszahűlni a szenzornak ahhoz, hogy a rövidebb expó kevésbé melegedjen.

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Hát nem tudom. Én csináltam Canon 600D-vel melegedés tesztet és nagyon elszomorított amit láttam. -20 fokra beraktam egy órát, majd 2 órán keresztül (maradt a gép a mélyhűtőbe) 5 perces iso800-s darkokat csináltam vele. Az első kép -17 második -6, harmadik -2, negyediktől kezdve 2 és -1 fok között váltakozott a szenzor hőmérséklete. Hiába volt a géptest és a környezete -20 fok, így is az átlag 0 fok volt kb. Ezek után én úgy gondolom, hogy a melegedés folyamatos.

 Szűcs Mátyás Szűcs Mátyás

Peti, szerintem az expó hosszától függ a zaj. Hiszen a termikus zaj mértékegységében e-/pixel/sec. Vagyis egy hosszabb expón több lesz a zaj. A kiolvasás során meg nem hiszem hogy olyan sok hő keletkezne, hogy 5-8 perc alatt ne tudna visszahűlni a szenzor. Ha a kiolvasás annyira melegítené, akkor nem is lennék egy bolygófotós helyében.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

Hát de valójában nem, mert nem attól melegszik, hogy potyognak be a fotonok, hanem a kiolvasástól/erősítéstől. Tehát minél gyakrabban olvasol ki (ergó sok rövid expo), annál melegebb lesz.

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Hát pont azért írom. Minél hosszabb ideig üzemel a szenzor annál jobban melegszik. De legközelebb csinálok egy 8 perces sorozatot aztán meglátom mennyire lesz zajos.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

Emiatt ne aggódj, a hőmérséklet sokkal jobban befolyásolja a zajosodást, mint a záridő.

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Értem köszi. Csak nem tudom, nem-e zajosodik majd nagyon a Canon 600D 7-8 percen.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

Ha F5-ön ISO800-on egy 5 perces nyers hisztogrammja feljön félig, akkor nagyon fényes az eged, ott nagyon sok idő kell a fluxusokhoz, ha egyáltalán érdemes erőltetni. Ha van lehetőséged sötétebb ég alá menni, akkor viszont az 5 percet érdemes 7,5-8 percre növelni, hogy annyi jelet gyűjts, mint egy F4-es 200/800-as.

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Most 5 perces képeket csináltam ISO800-n. Általában úgy állítom be a expo. időt, hogy a hisztogramm középen álljon.

 Feltóti Péter Feltóti Péter

A fényerővel kapcsolatban az integrációs időnél is fontosabb az egyes nyersek hossza,a mit meg meghatároz az eged fényessége is. Milyen hosszú nyerseket használtál?

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Ennyit jelentene, hogy F5 vagy F4 fényerővel fotózunk?

 Kiss Péter Kiss Péter

Egyre jobb és jobb! A galaxisok már most is szép részletesek. Most nézem, hogy F5-ös a csöved, ezért van az sajnos, hogy 20 óra még nem elég a fluxusokra.

 Jámbor Tamás László Jámbor Tamás László

Sajnos ez a max terület, mert most már megtanultam, hogy a kompozíciót mindig a legpontosabban ugyan oda kell beállítani mint előző nap, mert sok területet vesztek a végén.

 Majzik Lionel Majzik Lionel

Szia! Szerintem jó az út és a színek is egész jól alakulnak! A háttér pedig rengeteget javult az előző verzióhoz képest! Próbáltad esetleg, hogy a bal szélén lévő félig levágott csillagot belengeded a képbe? Nagyon zavaró? Ha van ott anyagod én lehet megpróbálnék a helyedben egy kicsit szélesebb vágást is!