Hónap képe - 2021. május - HOLD - színes, minerál képfeldolgozásban

Dobrovodský Tamás lenyűgöző, a közetösszetételek is megmutató színes Holdfotója

Minden hónapban egy csodálatos és különleges asztrofotó a magyar asztrofotósok képei közül.

Az ezüst Hold

A Hold szürke, kivéve, ha kelő, nyugvó, illetve fogyatkozó Holdat figyelünk meg totalitás közben. Ilyenkor a légkör fényelnyelő hatása miatt égi kísérőnk vörösesnek tűnik. Valójában azonban nem az, csak a földi atmoszféra játszik a színeivel. Azonban ha a holdat rendkívül érzékeny digitális szenzorral kapjuk lencsevégre, akkor precíz képfeldolgozással, a hiperszaturáció eszközével megjeleníthetőek égi kísérőnk valódi ásványi összetétele is. 

Méghozzá úgy, hogy a Holdat színessé kell varázsolni!

A hiperszaturáció éppen ezt jelenti: színek rendkívüli felerősítését. Erre azért van szükség, mert  ah Hold közel tökéletesen szürke. Ennek az az oka, hogy a Hold felszínét borító alapvető kőzet, a regolit, a törmelék és por, ami a Holdat borítja, egyszerűen beszürkült. De nem egészen tökéletesen. Vannak finom eltérések, amik az alapkőzet összetételét jelzik, de ezek szürkétől való eltérése nagyon kicsi. A precíz jelenkori képrögzítési technika lehetővé teszi ezeknek a színeknek a felszínre hozását, de nem egyszerűen. Egyetlen képkocka nem elég semmire, azon a Hold szürke marad. De ha nagyon sok képkocka alkalmazásával egy mester képet készítünk, abban a jel felerősödik a zajjal szemben, és lehetővé válik a színek felerősítése.

Mit jelentenek a színek

A színek tehát a kőzetek összetételének eltéréseit, ásványi anyagok hiányát, vagy jelenlétét jelentik, vagyis valósak, és nem a Photoshop által kerültek oda. Legmarkánsabb a kék és a barnák közötti eltérés. A kék azt jelenti, hogy a kőzet, - jellemzően a "mare" bazalt - titán-dioxidban gazdag, a barna pedig azt, hogy abban szegény.

400 képkocka, tökéletes optika

Nem elég csak a jó fényképezőgép. Sok-sok képkocka kell, jelen esetben 400 darab nyers kép, illetve egy tökéletes optika is, ugyanis, ha az optika kromatikus aberrációt (színi hibát) visz a képbe, akkor az a hiba fog felerősödni, nem a Hold színei. Emellett elengedhetetlen a precíz képfeldolgozás is.

Újragondoltam a Hold-kompozit képemet és újból feldolgoztam. A rengeteg képnek, a Nikon Z6 full-frame fantasztikus szenzorának és az apokromatikus távcsőnek köszönhetően hihetetlenül részletgazdag képet kaptam, amiből a színeket is részletesen kitudtam hozni.